Kentän suurentaminen ja pelaajamäärän kasvattaminen

Habbo Hockeyn säännöt.

Re: Kentän suurentaminen ja pelaajamäärän kasvattaminen

ViestiKirjoittaja TomZ » 25 Syys 2016, 02:50

Sain nyt kahlattua vihdoin ja viimein tän aiheen läpi. Keskustelu saatiin luotua vihdoin ja viimein, jotta ei tarvitse useammassa aiheessa tätä käydä läpi.

Kuten sanoin jo aikaisemmin, ensi kaudella eikä ensi kauden aikana pelattavassa KKC-turnauksessa kokeilla pelillisiä uutuuksia. Totesin samalla, että on mahdollista järjestää kauden 65 jälkeiselle offseasonille pienimuotoisen turnauksen, jossa kokeiltaisini muutaman ruudun suurempaa kenttää ja neljää pelaajaa. Varaisin aikaa turnauksen järjestämiseen, koska

1) kentän koko ja mahdolliset pienet sääntöhionnat pitää päättää
2) vapaaehtoisten määrää ei tiedä vielä nyt, jotka olis valmis kokeilemaan tätä. ite voin olla avustamassa järjestämisessä ja tarvittaessa päättämässä mahdollisia pelillisiä uutuuksia.

Syy, miksi en ole itse ollut kovin innokas tai aktiivinen suurille muutoksille on yksinkertainen. Olen sitä mieltä, että nykyiset perustaktiikat ja niiden hienoukset (Erik mainitsi tilanteista, jossa erotellaan hyvät parhaista) ei olla käyty vielä lopullisesti läpi.

Vaikka taso ja määrä on noussut ohjauksen osalta viime vuosien ja jopa kausien aikana, ei olla kuitenkaan tilanteessa, että ennen ottelua tiedetään voimasuhteiden olevan täysin samat, jolloin tuuri määrittäisi täysin ottelun voittajan. Taso kuitenkin heittelee (ohjauksessa kuin peruspelaajissa) sen verran, ainakin allekirjoittanut tuntee niin, että tuleva ottelu olisi pakkopullaa, missä käytettäisi samoja +10v taktiikoita ja toivotaan parasta. Jokainen ottelu on aina erilainen ja siitä pitää huolen erilainen vastustaja.
TomZ

ViestiKirjoittaja TomZ » 25 Syys 2016, 03:23

Ymmärrän kyllä täysin porukkaa, jotka ovat lopen kyllästyneitä peruskenttään, kolmeen pelaajaan ja niihin tylsiin, kulutettuihin taktiikoihin. Itse olen sitä mieltä, että nykyisestä systeemistä saa vielä (paljon) irti eikä pelit tunnu saman toistolta ilman paloa tai halua pelata.

Erik..:

Onhan se ongelma, mutta koska ohjatessa ei yleensä juurikaan ole tarvetta hahmotella mielessä muutamaa siirtoa pidemmälle, päätellä vastustajan pelauksia

Voi olla, että olen poikkeus, mutta pyrin aina miettimään etukäteen "siirtoja", joilla pyritään itse maalintekoon, estää maalinteko vastustajalta, "karata" vastustajalta paikkaan, jossa ei voi taklata, edetä paikkaan, jossa tulee -1 taklaus -0 taklauksen sijaan jne. Listaa voi jatkaa loputtomiin.

Jos minulle jää materiaalia ottelusta, jota voin jälkikäteen katsoa, kiinnitän huomioni ensimmäiseksi virheisiini, joita teen. Ne auttavat minua oppimaan ja mahdollistamaan sen, että virheitä tulevaisuudessa tulisi vähemmän. Seuraavat kuvat ovat ottelusta MAP-Sabres (ohjasin topon kanssa, mutta helpottamiseksi puhun minä-muodossa).

Kuva

Todella yksinkertainen esimerkki. Tonza-taktiikan jälkeen epäonnistumme taklauksessa, jolloin minä menen maalineteen ja Twister etenee viiston ja yhden ylös. Mietin jo tässä vaiheessa eri vaihtoehtoja päästä itse yrittämään maalintekoa. Nostaako vastustaja maalivahtia, jolloin tulee +8 syötöllä mahdollisuus päästä vastahyökkäyksen avulla maalipaikkaan? Jos vastustaja ei nosta maalivahtia, otanko +8 syötöllä -1 vedon, otanko koppisyötöllä maalinedestä vedon, otanko maalivahdin pois ja hyökkääjän maalin eteen, jolloin saan pelaajan turvaan vai yritänkö jotain muuta? Mahdollisuuksia on äärimmäisen paljon yksinkertaiselle ja tylsälle taktiikalle, jossa täytyy miettiä etukäteen vaihtoehtoa, jonka lopuksi valitsee.

Kuva

Ottelun kiistanalaisin tilanne, jossa yksi boosti muuttui kahdeksi. Oletetaan nyt kuitenkin, että Sabresilla on boosti jäljellä käytettäväksi. Parise epäonnistuu kikassa, jolloin PodolskiC saa kiekon. Kiekon menettämisellä joko kikkaan tai vetoon, jonka maalivahti torjuu, on lähes sama vaikutus niin miten tilanne tulisi puolustaa, jotta kuvan kohdassa

1) maalivahtia ei voisi ottaa vapaasti pois ilman, että vuoron päästä tulee -0 taklaus
2) ReentValin tai Snotty pääsee boostaamalla ja kikkaamalla karkuun, jolloin taklausta ei tulisi ollenkaan tai tulee myöhemmin korkeintaan -1 taklaus
3) laitaan tulee -1 taklaus, jossa laidassa on joko pelaaja ja tämän vieressä toinen pelaaja (Snotty ja RV) tai laidassa on maalivahti/pelaaja ja tämän vieressä pelaaja/maalivahti (Juddo ja Snotty), jolloin RV ei voi päästä vuoro tämän jälkeen karkuun toisessa laidassa
4) PodolskiC voidaan pelata laitaan karkuun, jolloin ei tule ollenkaan taklausta tai korkeintaan -1 taklaus

Kun pohditaan vielä pidemmälle, vastustaja täytyy miettiä tapaa, jolla kiekko pidetään omalla joukkueella. Jos tulee taklaus niin pyritäänkö kaikin keinoin saamaan -1 taklaus vai joudutaanko pakkoväkisin kestämään -0 taklaus? Voidaanko pelata oma pelaaja läpi maalipaikkaan ilman taklausta?

Tietysti toinen joukkue täytyy miettiä kaikkia keinoja, joissa saadaan mahdollisuus saada kiekonriisto mielellään -0 taklauksella, mutta tarvittaessa -1 taklauksella.

Vaihtoehtoja noiden neljän lisäksi on äärettömän monta, mutta pyrin tuomaan esille parhaat mahdollisuudet, joilla vältetään -0 taklaus tai taklaus ylipäänsä mahdollisimman pitkälle. Pointti kuitenkin on, että otteluissa voi pelata jokainen vuoro kerrallaan, miettimällä etukäteen tai näiden sekoittamista. Ei ollut tarkoituksena "hyökätä" Erikiin mitenkään, mutta tämä liittyy just siihen, että nykyisessä pelijärjestelmässä (3vs3, 7x13) sekä nykyisissä taktiikoissa yms. (peliteoriat) on vielä aukkoja, joita pystyy täydentämään. Kaikkea ei ole käyty läpi eikä ottelut tunnu siltä, että "vedetään nyt samat 100 kertaa läpi, boring-boring give us something knew". Uusia taktiikoita voidaan (oletettavasti) keksiä yhä lisää.

e. Alempi kuva on perustilanne pakitustilanteesta B-pisteen aloituksen jälkeen. Kaikilta sujuu sen pakittaminen ilman ongelmia. Vai sujuuko sittenkään?
TomZ

ViestiKirjoittaja TomZ » 25 Syys 2016, 03:30

Yksi juttu vielä täytyy sanoa.

Syy, miksi etukäteen miettiminen on toisinaan hankalaa on se, että tulee eteen tilanteita, joihin ei välttämättä ole varautunut, jolloin joutuu muuttamaan suunnitelmaa kesken kaiken. Mausteen tälle kaikelle tuo aika, koska yleensä 15-30 sekunnissa pitää hoitaa 1) taktiikan valinta ja 2) toteuttaa taktiikka liikuttamalla pelaajat. Tietysti etukäteen suunnittelulla saa tehtyä kaiken nopeammin, mutta tulee tilanteita eteen, jolloin joutuu oikeesti pohtimaan, mitäs tän ny hoitais.

Toki kokemuksella on tämän kanssa paljon apua, mutta se on eri aihealueen juttu.

e. En jatka tämän enempään täällä, koska tämä aihe on varattu uuden kentän ja suuremman pelaajamäärän kokeilulle. Pahoittelen aiheesta eksymisen.

e2. Tietysti jotkut pienet pelilliset muutokset, joilla on kuitenkin suuri vaikutus (esim. -1 -> -0 veto) on aina tervetulleita. Niitä voi ehdotella omassa aiheessaan.
TomZ

Edellinen

Paluu Säännöt